Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza
Dowódca Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej
młodszy brygadier Konrad Wójcik
telefon – (81) 880 14 88
Zastępca Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej
kapitan Łukasz Czępiński
telefon – (81) 880 14 88
Do zakresu działania jednostki ratowniczo-gaśniczej należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
- wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych; - wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz
w ramach odwodów operacyjnych z zakresu ratownictwa ekologicznego; - dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
- współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania
w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń; - rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
- realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG;
- prowadzenie doskonalenia zawodowego;
- udział w aktualizacji:
- stanu gotowości operacyjnej,
- procedur ratowniczych,
- dokumentacji operacyjnej;
- udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych;
- bieżąca konserwacja sprzętu silnikowego, indywidualnego i ochrony osobistej;
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy
Naczelnik Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego
młodszy kapitan Emil Głogowski
telefon – (81) 880 14 82
________________________________________________________________________________________
Starszy Specjalista
młodszy brygadier Łukasz Wiejak
telefon – (81) 880-14-83
W ramach wydziału operacyjno-szkoleniowego funkcjonuje Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego
telefon – (81) 886 34 47
fax – (81) 880 14 81
Wydział operacyjno-szkoleniowy realizuje zadania z zakresu spraw:
- operacyjnych;
- szkoleniowych;
- łączności.
Do zadań wydziału operacyjno – szkoleniowego w zakresie spraw operacyjnych należy w szczególności:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie Komendy Powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym: w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i JRG;
- analizowanie stanu wyposażenia JRG i innych jednostek KSRG oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- zapewnienie funkcjonowania SK, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze powiatu oraz umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego PSP w Lublinie;
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze powiatu oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do KSRG, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych inspekcji i działań ratowniczych, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG na obszarze powiatu;
- bieżące informowanie oficera prasowego Komendanta o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczo-gaśniczych.
Do zadań wydziału operacyjno – szkoleniowego w zakresie spraw szkoleniowych należy w szczególności:
- organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego członków OSP w zakresie ratownictwa;
- inicjowanie przedsięwzięć z zakresu kultury fizycznej i sportu z udziałem jednostek OSP na obszarze powiatu;
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków;
- planowanie i organizowanie doskonalenia zawodowego na potrzeby Komendy Powiatowej.
Do zadań wydziału operacyjno – szkoleniowego w zakresie spraw łączności należy w szczególności:
- prowadzenie zgodnie z zasadami obowiązującymi w jednostkach PSP dokumentacji organizacyjnej dla systemów łączności radiowej Komendy Powiatowej;
- planowanie i organizacja systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności JOP na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności JOP na obszarze działania Komendy Powiatowej;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
- prowadzenie bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione.
Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza
Specjalista
młodszy kapitan Filip Paciorek
telefon – (81) 886 11 91
Absolwent-oficer
młodszy kapitan Milena Rogala
telefon – (81) 886 11 91
Sekcja kontrolno-rozpoznawcza realizuje zadania z zakresu spraw:
- kontrolno-rozpoznawczych;
Do zadań sekcji kontrolno-rozpoznawczej w zakresie spraw kontrolno-rozpoznawczych należy w szczególności:
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania Komendy Powiatowej;
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
- opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
- opracowywanie decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów oraz imprez masowych;
- opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony
Sekcja Organizacyjno-Kadrowa
Technik
starszy sekcyjny Marzena Szwargolińska
telefon – (81) 880 14 89
Starszy Specjalista
Agnieszka Rodzik
telefon – (81) 888 65 95
Sekcja organizacyjno – kadrowa realizuje zadania z zakresu spraw:
- organizacyjnych
- kadrowych;
- archiwizacyjnych;
Do zadań sekcji organizacyjno – kadrowej w zakresie spraw organizacyjnych należy w szczególności:
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej;
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta;
- opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych Komendanta;
- prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w Komendzie Powiatowej;
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
- zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej Komendy Powiatowej;
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej Komendy Powiatowej przez oficera prasowego;
- przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Komendy Powiatowej;
- opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej Komendy Powiatowej;
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla Komendy Powiatowej;
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta;
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie Powiatowej.
Do zadań sekcji organizacyjno – kadrowej w zakresie spraw kadrowych należy w szczególności:
- realizowanie założeń polityki kadrowo – płacowej Komendanta;
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w Komendzie Powiatowej;
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w Komendzie Powiatowej;
- analizowanie stanu przyznanych etatów;
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów Komendy Powiatowej;
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.
Do zadań sekcji organizacyjno – kadrowej w zakresie spraw archiwizacyjnych należy prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania, udostępniania i brakowania dokumentów.
Do zadań sekcji organizacyjno – kadrowej w zakresie spraw kancelarii ds. ochrony informacji niejawnych należy w szczególności:
- bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych;
- udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom do tego uprawnionym;
- egzekwowanie zwrotu dokumentów;
- kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów w kancelarii;
- prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami;
- wykonywanie poleceń pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych;
Sekcja Logistyki
Starszy specjalista
młodszy brygadier Dorota Kowal
telefon – (81) 886 11 96
Młodszy technik
sekcyjny Patrycja Chomiuk
telefon – (81) 886 11 96
Sekcja logistyki realizuje zadania z zakresu spraw:
- kwatermistrzowskich;
- technicznych;
- łączności;
Do zadań sekcji logistyki w zakresie spraw kwatermistrzowskich należy w szczególności:
- administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną i ekwipunek osobisty;
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków oraz pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
- dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej, ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy – Prawo zamówień publicznych;
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez pomioty KSRG na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej Komendy Powiatowej;
- likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
- sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu Komendy Powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą do spraw operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
- realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł.
Do zadań sekcji logistyki w zakresie spraw technicznych należy w szczególności:
- inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
- prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep, sprzętu silnikowego i specjalistycznego;
- obsługa transportowa komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- prowadzenie gospodarki olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
- nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
- organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
- wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów pożarniczych i sprzętu silnikowego.
Do zadań sekcji logistyki w zakresie spraw łączności należy w szczególności:
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Powiatowej
- zapewnienie bieżącego utrzymania instalacji systemów łączności radiowej, telefonii przewodowej, telefonii komórkowej funkcjonujących w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- prowadzenie zgodnie z zasadami obowiązującymi w jednostkach PSP dokumentacji ewidencyjnej, eksploatacyjnej i technicznej dla systemów łączności radiowej Komendy Powiatowej.
Do zadań sekcji logistyki w zakresie spraw informatyki należy w szczególności:
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- zapewnienie niezawodnego działania systemów i sieci teleinformatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
- nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz wykorzystywanych w działalności Komendy Powiatowej;
- zapewnienie właściwego rozwoju i bezpieczeństwa systemów i sieci teleinformatycznych poprzez współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- nadzór nad stroną internetową Komendy Powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej Komendy Powiatowej;
- zapewnienie właściwej realizacji zadań administratora sieci i środowisk programowych;
- zapewnienie właściwego administrowania i nadzoru nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych.
Sekcja Finansowa
Główny Księgowy
magister Beata Kotowska
telefon – (81) 880 14 85
Starszy Technik
Emilia Smaga
telefon – (81) 880 14 85
Do zadań sekcji finansowej należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta nad gospodarką finansową Komendy Powiatowej;
- prowadzenie rachunkowości Komendy Powiatowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Komendy Powiatowej,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Komendanta,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych, będących w dyspozycji Komendy Powiatowej;
- prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
- nadzór nad przebiegiem i rozliczeniem inwentaryzacji majątku Komendy Powiatowej;
- prowadzenie kasy dla środków budżetowych.